ScyPie

Alla inlägg under september 2022

Av Chloe Silverpie - 26 september 2022 15:15


Häromdagen bestämde sig ödesryttarna och jag oss för att komma in i Fort Maria och utforska biblioteket samt hämta hem Mrs. Holdsworth. Det visade sig dock vara mer utmaning än vad vi trodde! Det verkar vila någon slags magisk, onaturlig kraft kring stället och trots alla våra försök att komma in lyckades vi inte! Som tur är finns det rykten om en annan väg...



Först måste vi fånga en capran som har slått upp läger därinne. Kanske inte det bästa första intrycket att göra på någon vars hem man behöver låna.



Det var så vi fick träffa Beatrix för första gången! :-) Som tur är var hon villig att visa vägen efter att vi sprungit några ärenden åt henne. Nu får vi se vad biblioteket har att erbjuda inne i fortet! Jag har alltid varit förtjust i böcker och alltid velat utforska Fort Marias hemligheter.

Av Chloe Silverpie - 22 september 2022 09:45

 


Nu är det äntligen svampsäsong!! För att fira tog jag med mig Zapling ut till mitt svampställe (hemligt såklart...) i en ny outfit för att se om vi kunde hitta några. Denna årstid är verkligen så vacker med alla dess färger. Vi red på morgonen, strax efter solen gått upp. Det var ett så vackert sken. Helt magiskt!



Först var det svårt att hita de små rackarna men när man väl hittar en brukar man hitta flera. Och oj vad många det var!!!


Av Chloe Silverpie - 14 september 2022 01:52


Jag och Zapling besökte Silvergladebyn såhär klockan två på natten. Det blev en härlig nattetur i den annars livade byn, men nu var det helt tyst. De flesta sover väl vid det här laget...



När vi var ute och utforskade byn så stötte vi på en tipspromenad! Vi hade inget annat för oss utan vi gick den. Tyvärr har jag inte träffat den lokala skräddaren, så det blev inte alla rätt. Det får bli ett nytt försök imorgon om vi har svängarna förbi.



Jag passade såklart även på att njuta av den härliga natteluften. Hyfsat kallt men inte alltför, trots att vi börjar gå mot kallare tider nu. Det var skönt att bara få sitta en stund och koppla av medan Zapling gick och betade.


Av Chloe Silverpie - 8 september 2022 18:00


Hösten börjar komma till Jorvik och jag tog med mig Zapling på ett litet äventyr till Gyllenåsarnas dal och hade en liten photoshoot hösten till ära.



Hösten är en av mina favoritårstider. Vädret börjar bli kallare och äntligen kan man gå ut utan att solen är för varm, löven får vackra nyanser av rött och orange och regnet öser ner. Älskar att ta på mig min regnkappa och gå ut och promerna i ösregn och vind. Det är en av de få gångerna jag verkligen känner. Känner att jag lever i nuet och inte oroar mig över allt som komma skall.


Av Chloe Silverpie - 8 september 2022 17:15

Välkommen till en rant fylld med massa WoW-termer och svengelska. Jag bryr mig mycket om spelet och vill gärna se det förbättras, därav denna rant.

 


 

Dagens "endgame" i SSO 

Det har aldrig funnits särskilt mycket att göra i StarStable Onlines endgame. Endgame är när huvudstoryn är igenomspelad, alla uppdrag avslutade och du kan nu fokusera på andra aktiviteter som inte har med din level att göra. Problemet är bara... vilka andra aktiviteter? Levla hästarna, göra dagliga uppdrag? Det är inte kul. (Värt att nämna är att spelare kan såklart hitta saker att göra ändå, typ försöka ta ett nytt high-score, ta fina bilder eller styla nya outfits osv.)

 

Nu går det dock att säga att kul är en smaksak, vilket såklart är helt korrekt. Jag skulle dock vilja argumentera att det objektivt inte är roligt eftersom att det inte finns mycket att göra. Såklart kan man köpa en ny häst att levla eller göra dagliga aktiviteter mm, men det finns ingen anledning till det. Det finns inget att vinna på det. Dagliga aktiviteter för max-rep ger ingte särskilt mycket i belöning (kanske något enstaka quest eller några nya kläder). En maxlevlad häst gör att man rider lite snabbare, men vad är det bra för...? Kanske för att vinna championat och få en fin liten rosett? Är det verkligen värt det, speciellt om man redan har en annan redan fullmaxad häst?

 

Vad jag menar är, i andra termer, att det finns ingen reward för grinden, och då blir grinden helt enkelt inte rolig och man vill inte göra den. Det finns ingen mening att fortsätta spela. Spelet tar liksom slut efter att man får upp den sista katten som säger "Det kommer i framtiden!" och man bara går och väntar på att någonting nytt kommer i nästa onsdagsuppdatering. Då kommer nästa problem: huvudstoryn uppdateras ungefär en gång per år. Nya områden släpps ungefär en gång per år. Nya uppdrag släpps väl i och för sig lite oftare, men inte alls så ofta för att hålla sig sysslosatt. Generellt lyckas man spela igenom alla quest på mindre än en dag.

 

Vad gör man då? Man slutar spela. Jag tog en paus på tre år, och när jag kom tillbaka fanns det fortfarande inget att göra. Här kommer lite förslag på hur endgame i StarStable Online hade kunnat se ut. :)

 

1. Skaffa den bästa utrustningen.

Jag menar inte att den ska kunna gå att köpa i en butik och så var man klar. För att få den bästa utrustningen måste man kämpa för den. Till exempel genom att bygga upp rep eller genom att använda sig av "crafting"-system som de har börjat införa. Utrustningen som man får genom detta är en förbättring mot sådant som redan gått att köpa, alt. fått i olika uppdrag.  


1.2 Skaffa flexx-utrustning.

En cool outfit som visar att man har vunnit/klarat av en viss tävling, uppdrag, med mera. Något som man kan visa upp för andra att man har kämpat för det. Något som är ganska ovanligt. Det hade inte bara kunna vara utrustning men även till exempel husdjur. Ett bra exempel på detta är "rune-horse" som redan finns i spelet. 

 

2. Tävlingar på högre allvar.

Ett annat sätt att få flexx/den bästa utrustningen hade kunnat vara genom större tävlingar. Jämför med slutbossar i olika spel (typ kanske till exempel WoW) som går att spela om för att få till exempel bättre tid eller en viss belöning. Dessa tävlingar hade kunnat vara liknande championat (kanske ett över hela Jorvik som går en gång i veckan/månaden), dressyrtävlingar, samarbetsövningar med andra spelare osv. Belöningarna hade kunnat ha olika "droprates" aka chans att man får önskad reward. Chansen skall då inte vara för hög. Detta slumpmässiga systemet har redan introducerats vid flera högtidsevent så det skulle inte vara helt out-of-line för StarStables koncept. Ett annat förslag hade kunnat vara att man måste få tre stjärnor på en tävling för att få sin belöning. Detta skulle självklart inte vara enkelt utan man måste spela rätt och ha tillräckligt bra stats för att kunna genomföra tävlingen. 


3. Samla olika titlar.

Det hade blivit en ny feature i StarStable: olika titlar som man kan välja att ha framför sitt spelarnamn eller liknande ställen där man kan flexxa sin välförtjänade titel. Titlarna kan man få genom till exempel tävlingar (se punkt 2) eller att göra speciella uppdrag/achievements.

 

4. Skapa.

Fokusera mer på kreativiteten inom communityt -- skriva böcker som man kan dela i biblioteket? Konstgalleri? Minispel med husdjuren?

 

5. Housing.

Detta är ju iofs rent önsketänkande men det skulle vara så roligt. I deras app finns det redan element av jordbruk och dekoration av hemstall. Housing skulle då innebära att spelaren kan köpa ett hus (priset kan vara 2x priset av en häst, alltså StarCoins, för att tjäna $$pengar) som man sedan kan dekorera efter eget tycke med till exempel stolar, kök, mm. Ett ställe att koppla av. Antingen skulle man kunna köpa möblerna (lätt, snabbt) eller så får man bygga dem själv genom crafting. Samla material kan vara ett bra sätt att få spelare att utforska världen samtidigt som de har ett mål i sikte. Det skulle vara mysigt att känna att Jorvik är befolkad, inte endast av NPCs. Tänk att få bo i Silvergladebyn eller Jorvik City eller Dundull eller Jarlaheim eller en liten stuga någonstans i Hollow Woods eller ... !

 

5.2 Trädgård.

Spelaren kan (via sitt hus?) plantera olika frön mm och sedan skörda dem. Skörden skulle kunna vara ett alternativt sätt till att köpa hästmat. Skötseln av trädgård och skördandet behöver inte alls vara en avancerad process. Det skulle kunna likna daglig skötsel av hästarna till exempel. Efter några dagar kan man samla in sin skörd och mata sin häst med den.


Blogg om StarStable Online

#aesthetic #rp En blogg som sällan uppdateras~

Välkommen till ScyPie! ♥

 

 

 Jag heter Chloe Silverpie och rider runt på Jorvik sedan 2013 då jag kom hit en sommar och bestämde mig för att stanna. För det mesta gillar jag att ta fina bilder eller bara njuta av naturen, men jag hjälper också till där jag kan. Jorvik är en helt magisk plats och jag har så många fina minnen här!

 

      instagram @jorvikchloe

Kategorier okt.2020 –

⚫ #RP

Chloes äventyr på Jorvik.

huvudstory

Upptäck Jorviks huvudstory från Chloes perspektiv! 

⚫ Små Skriverier

Små berättelser som inte följer Chloe

⚫ funderingar

SSO, saker som kan bli bättre

⚫ miljöer

Platser runt omkring på Jorvik, text&bild. Stämningsfull

Diverse

 Önskelista

 Alla Mina Hästar

 10 Dagar Halloween 2021

12 Dagar Jul 2021

En Evig Halloween 2022

⚫ Snöiga dagar (dec.) 2022

Sök efter inlägg

Fråga mig någonting!

3 besvarade frågor

Tidigare inlägg

Gamla Kategorier 2013-15

Länklista

Här är min länklista!

Vill du vara med här skriv bara en kommentar med din bloggadress samt starstablenamn. :)





 


Ovido - Quiz & Flashcards